Wednesday, November 10, 2010

Zaid desak Anwar, Azmin berundur

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha@utusan.com.my

PETALING JAYA 9 Nov. - Segala permasalahan yang timbul dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) termasuk kekalutan pada pemilihan parti yang menyaksikan pelbagai aktiviti penyelewengan serta penipuan berleluasa, adalah manifestasi kelemahan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Datuk Zaid Ibrahim berkata, kelemahan Anwar terbukti apabila beliau hanya pandai menyalahkan Barisan Nasional (BN) apabila misi 16 September gagal, ahli Parlimen keluar parti selain kehilangan pentadbiran negeri Perak, sedangkan semua perkara berlaku berpunca daripadanya.

Selain itu, beliau mendakwa kelemahan Anwar juga semakin terserlah apabila hanya 6,000 ahli parti keluar mengundi dalam pemilihan PKR dan pada masa yang sama parti itu kini dilihat semakin tidak bermaya untuk menjadi sebuah parti pembangkang yang kuat.

Sehubungan itu, beliau yang baru mengumumkan penarikan diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden mendesak supaya Anwar bersama 'anak emasnya', Azmin Ali berundur daripada PKR kerana kedua-duanya disifatkan sebagai punca kepada segala masalah.

"Masalah yang kita hadapi sekarang adalah manifestasi kepada kelemahan Anwar sendiri, justeru itu jika PKR mahu menjadi lebih baik, kita perlu kepimpinan baru yang mampu memberi kekuatan, nafas serta fokus yang baru bagi mengatasi kelemahan-kelemahan parti.

"Anwar dan Azmin mesti berundur daripada parti kerana mereka adalah punca kepada segala masalah, kita perlu terima hakikat ini dan sekarang bukan masa untuk berdolak-dalik," katanya pada sidang akhbar di kediamannya di Tropicana Golf & Country Resort di sini hari ini.

Sidang akhbar yang diadakan bagi menjelaskan keputusan beliau menarik diri daripada bertanding timbalan presiden itu turut dihadiri bekas pesaingnya, Mustaffa Kamil Ayub; calon Naib Presiden, N. Gobalakrishnan serta puluhan penyokong setianya.

Semalam, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu mengejutkan banyak pihak apabila mengumumkan menarik diri kerana kecewa dengan sikap pucuk pimpinan yang secara aktif membenarkan penyelewengan dan penipuan undi, selain turut melepaskan semua jawatannya dalam PKR.

Zaid berkata, sudah tiba masanya parti itu memerlukan pendekatan yang radikal kerana Anwar dan Azmin terlalu 'bermimpi' sehingga menyebabkan parti itu hilang fokus dan kelihatan tidak bermaya untuk terus memperjuangkan prinsip keadilan seperti yang dilaungkan.

"Semua ini mendedahkan bahawa kita sebenarnya lemah dan saya mahu ubah keadaan ini. Saya fikir PKR sebenarnya boleh dan berkemampuan untuk menjadi lebih baik tetapi bukannya dengan pendekatan hanya pandai menyalah orang lain.

"Kita tidak boleh ada pemimpin lemah... 16 September kita salahkan BN, terlepas Kerajaan Negeri Perak kita salahkan BN, ahli Parlimen meninggalkan parti kita salahkan BN. Sudah tiba masanya kita akui kita ini sebenarnya yang lemah," jelasnya.

Dalam pada itu, Zaid mahu pencalonan Azmin dibatalkan kerana dakwanya terdapat banyak bukti bahawa 'anak emas' Anwar itu menyalah guna sistem pemilihan selain bertanggungjawab atas segala penyelewengan dan penipuan undi di sepanjang pemilihan berlangsung.

Sambil menyelar sikap berpura-pura Anwar, beliau berkata, adalah mustahil bekas Timbalan Perdana Menteri itu tidak mengetahui tentang penyelewengan dan penipuan yang berlaku kerana seluruh ahli akar umbi bercakap mengenai perkara tersebut.

"Kalau dalam tempoh dua bulan ini Anwar kata dia tidak tahu tentang penyelewengan dan penipuan, saya fikir dia sudah hilang sentuhan dengan parti," katanya.

No comments: